A partir del 13 de novembre de 2025, i davant l’increment del risc d’influença aviària (grip aviària), el Ministeri d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha establert, mitjançant l’Ordre APA/1288/2025, l’obligació de confinar totes les aus de corral i aus captives a Catalunya. Aquesta mesura afecta tant explotacions professionals com aus d’autoconsum.
Què implica aquesta mesura?
- Confinament obligatori: Totes les aus, incloses les d’autoconsum, han d’estar tancades. Prohibit mantenir-les a l’aire lliure.
- Bioseguretat màxima: Extremar les mesures de neteja i separació d’espècies.
- Registre obligatori: Si tens aus d’autoconsum sense registrar, fes-ho immediatament. Pots fer el tràmit aquí.
- Avís urgent: Comunica immediatament al DARPA qualsevol símptoma sospitós (mortalitat, baixada de posta o consum).
Aus salvatges mortes?
No les toquis! Truca als Agents Rurals: 112 o 935 617 000.
La prevenció és responsabilitat de tots. Per a més informació, consulta el web del DARPA.
Informació extensa:
- Prohibició del manteniment d’aus de corral i aus captives a l’aire lliure: confinament de totes les aus de corral i aus captives de qualsevol de les formes de cria existents, incloses també explotacions ecològiques, d’autoconsum o les que produeixen ous i carn per la venta directa al consumidor final.
No obstant, quan no sigui possible, el DARPA podrà autoritzar el manteniment d’aus de corral a l’aire lliure, en cas que es disposi de dispositius que impedeixin el contacte de les aus silvestres amb les aus de corral. Aquells avicultors que ho desitgin, poden sol·licitar per escrit a l’oficina comarcal del DARPA corresponent (oc_girones.agricultura@gencat.cat) l’autorització per mantenir l’accés de les aus de corral a l’aire lliure, sempre que compleixin els següents requisits:
▫ Els dispositius implementats a l’explotació, impedeixen de manera eficaç el contacte directe i indirecte amb aus silvestres.
▫ Les menjadores i abeuradors estan ubicades a l’interior de les instal·lacions o en un refugi que impedeix el contacte directe i indirecte d’aus silvestres, amb els aliments i aigua destinats a les aus de corral.
▫ Les explotacions hauran de disposar d’instal·lacions que permetin el tancament de les aus en cas que així es requereixi.
- Està prohibit el manteniment d’ànecs i oques conjuntament amb altres espècies d’aus de corral.
- Està prohibit donar aigua a les aus de corral procedent de dipòsits d’aigua als quals puguin accedir aus silvestres, excepte que l’aigua de subministrament sigui tractada per tal de garantir la inactivació de possibles virus d’influença aviària. En el document de mesures de bioseguretat per evitar el contacte d’aus salvatges amb les aus de corral penjat a la web DARPA s’indiquen les mesures necessàries per al tractament de l’aigua de beguda.
Els dipòsits d’aigua situats a l’exterior requerits per motius de benestar animal per determinades aus de corral, quedaran protegits suficientment contra les aus aquàtiques salvatges.
- Queda prohibida la presència d’aus de corral o altres tipus d’aus captives als centres de concentració d’animals definits a l’article 3.7 de la Llei 8/2003, incloent el certàmens ramaders, mostres, exhibicions i celebracions culturals, així com qualsevol concentració d’aus de corral o altres aus captives a l’aire lliure. Aquestes concentracions es podran autoritzar excepcionalment, per tal de sol·licitar la seva autorització cal posar-se en contacte amb l’Oficina Comarcal del DARPA corresponent.
En aquest context d’alt risc d’influença aviària, addicionalment a l’adopció d’aquestes mesures, és essencial:
A. Extremar les mesures de bioseguretat a les explotacions avícoles: a la pàgina web del DARPA podeu trobar informació especifica sobre la influença aviària i mesures de bioseguretat i prevenció encaminades a evitar la introducció del virus de la IA a les explotacions avícoles. En el següent enllaç podeu trobar la infografia del Departament amb indicacions de les mesures de bioseguretat encaminades a prevenir la introducció de la IAAP a les explotacions avícoles, per tal que se’n faci difusió.
B. Comunicar a l’Oficina Comarcal corresponent amb caràcter d’urgència la detecció d’algun dels següents signes de sospita:
▫ Disminució del consum de pinso i aigua superior al 20%.
▫ Disminució en la posta superior al 5% durant més de 2 dies consecutius, sense causa justificada.
▫ Mortalitat superior al 3% durant una setmana, sense causa justificada.
▫ Qualsevol signe clínic o lesió post mortem sospitós d’ influença aviar (tos, esternuts, llagrimeig, descarrega nasal/oral, anorèxia, cianosi del cap, cresta o barbeta, edema facial, diarrea, simptomatologia nerviosa, lesions hemorràgiques, etc).
Per qualsevol dubte o consulta podeu contactar amb l’Oficina Comarcal del Gironès mitjançant l’adreça : oc_girones.agricultura@gencat.cat